
De Kawasaki Z H2 SE 2021
Kawasaki brengt een nieuw topmodel in de Z-range: de Z H2 SE. Is dit de absolute heerser van de super-naked-klasse? Ik mocht deze Special Edition van Kawasaki’s spectaculaire supercharged naked twee weken lang testen. Na ongeveer 900 kilometer en vele zonnige dagen heb ik een goed beeld van deze motor kunnen krijgen.
De looks
Ik herinner het mijzelf nog heel goed. Kawasaki onthulde in 2020 het gloednieuwe model, de Z H2. Er werd een hoop over geschreven op social media door motorrijders. Sommige vonden de nieuwe Z H2 er prachtig uitzien, sommige vonden het een lelijk design. Ik moet zeggen, ik was ook wat kritisch voordat ik de Z H2 SE 2021 in het echt had gezien. Dat gevoel was heel snel weg toen ik de Z H2 SE voor het allereerst zag. Het eerste wat ik dacht was: ‘ Wat een ongelofelijke machine is dit. ’ Ik had er op dat moment nog geen meter op gereden, maar ik werd compleet geïmponeerd door het brute groenkleurige design.
Het vlaggenschip van de Z-serie is vormgegeven volgens het SUGOMI & Minimalist design concept. De agressieve houding, en de asymmetrische Ram Air-inlaat aan de linkerkant zijn elementen van het zeer intense en individualistische SUGOMI-design. Alle verlichting is uitgerust met LED-lampen. De mooie rode letters op het blok ‘supercharged’ ziet er ook gaaf uit! Tot slot mag in de styling van de Z H2 de betekenis van het Kawasaki River Mark embleem op de koplampkap niet worden vergeten. Het gebruik ervan, een eerbetoon dat alleen is toegestaan voor de meest uitzonderlijke Kawasaki’s, bevestigt de Z H2 SE als een vlaggenschipmodel.
De Z H2 SE uit 2021 is voorzien van een speciaal voor dit model ontwikkelde Akrapovic uitlaat. Naar mijn idee een wat groot design, maar naarmate ik de uitlaat meer zag en hoorde, begon het steeds meer naar me toe te groeien. Je kijkt na een aantal weken rijden op Z H2 SE toch anders naar de bike en gaat eigenlijk alles waarderen waarvan je in het begin kritisch was.

Connectiviteit
Waar ik bij de Z900 ook erg enthousiast was over de afleesbaarheid van het TFT display ben ik dit nu weer. De kleuren zijn erg mooi weergegeven en onder alle lichtomstandigheden goed af te lezen. Het full-colour TFT-display geeft uitgebreid informatie weer. Het display bevat: een digitale snelheidsmeter, huidige versnelling, schakel indicator, kilometerteller, dubbele tripmeter, brandstofmeter, rijafstand, huidig/gemiddeld brandstofverbruik, buitentemperatuur, watertemperatuur, klok, ECO indicator, IMU-indicator, KIBS-indicator, boost druk en inlaat temperatuur. Het hebben van een boost druk en G kracht meter is echt leuk. Je krijgt op die manier veel informatie terug over dat bizarre supercharged blok. Een ander leuk speeltje is de lean angle meter. Je kunt dus zien in hoeveel graden je je bochten pakt. Wel zo leuk om te zien of er progressie geboekt wordt!
De Z H2 SE is uitgerust met een Bluetooth smartphone verbinding. Het bijhouden van motor-informatie en het uitlezen van ritgegevens is erg eenvoudig. Je kunt zelfs de rijmodi op afstand aanpassen met de Rideology app.
Elektronische hulpsystemen
De Z H2 SE is uitgerust met een grote hoeveelheid elektronische hulpsystemen zoals Power Modes, Traction Control, Cornering Management, Intelligente ABS en een IMU om de ABS en Traction Control te voorzien van feedback over de stabiliteit van de motorfiets. Deze systemen zijn ontworpen om gecontroleerd om te gaan met de kracht van de Supercharged motor, de rijder te ondersteunen en tegelijkertijd een grote hoeveelheid aan informatie te verzamelen. Bovendien verhogen de Elektronische Cruise Control en quickshifter het rijcomfort.
Daarnaast is er een keuze uit vier rijmodi die KTRC en Power Mode met elkaar verbinden. Je kunt kiezen uit Sport - Road - Rain - en de volledig instelbare Rider modus.

Sloffen
Ik ben blij dat Kawasaki bij dit model ervoor gekozen heeft om goede banden te gebruiken. De Z H2 SE is uitgerust met ze Pirelli Diablo Rosso III banden. Dit zijn naar mijn mening uitstekende banden die goed bij de Z H2 SE passen. Het loopvlakpatroon van de DIABLO ROSSO III is rechtstreeks afgeleid van het patroon van de bekende DIABLO Supercorsa wedstrijdband. De Rosso III heeft goede grip op het asfalt en de prestaties op nat wegdek vielen mij ook niet tegen. Ik heb deze banden uitvoerig getest in een welbekende bocht in Alphen aan den Rijn. Het eindresultaat, bandjes rond en dik tevreden!
Hoe rijdt de Kawasaki Z H2 SE uit 2021?
Zoals ik in het begin van dit artikel aangaf, imponeerde de Z H2 SE mij vanaf het moment dat ze klaar stond. Ik keek naar haar, zij keek naar mij. We wisten het direct…. Ken je dat, liefde op het eerste gezicht? Nou goed, zoiets was dit dus.
Het was nu echt tijd om te gaan rijden en het hoofdkantoor van Kawasaki te verlaten. Ik nam plaats achter het stuur, keek nog even naar al die knoppen op het stuur en startte de motor. Het beest kwam tot leven. Wat een mooi, subtiel en krachtig geluid maakt deze motor. Het is niet overdreven, maar gewoon precies goed. Maar goed, ik was natuurlijk op slag verliefd geworden dus mijn dag kon sowieso niet meer stuk. De zithouding was sportief maar wel wat rechter op, erg fijn dus. Met mijn 1.74m en iets te korte benen kon ik net aan met beiden voeten de grond aanraken.
Ik reed weg, en tot mijn grote verbazing was dit eigenlijk erg makkelijk. Je zou denken dat een motor met 200 PK direct op het achterwiel gaat. Deze Kawasaki doet het dus allebei. Je kan er super gedoseerd mee rijden, rustig, toeren en genieten van de omgeving. Je kan er ook voor kiezen om de rebel uit te hangen en in de eerste, tweede en derde versnelling dit beest nog op zijn achterwiel te drukken. Hoe je het wendt of keert, naar mijn mening heeft Kawasaki deze motor voor een veel ruimere doelgroep gebouwd dan dat ik in eerste instantie dacht. Maar vergis je niet, naar mijn mening beslist geen beginnersmotor!
Tijdens mijn eerste grote rit reed richting Krimpen aan den IJssel. Vanaf hier ging ik de Lekdijk op. Ik wilde toch eens testen of de vooroordelen kloppen dat de Z H2 SE een ‘ lompe’ motor zou zijn. Ik bedoel, waar kan dat in Nederland nou veel beter dan op een dijk? Erg lang hoefde ik niet aan deze motor te wennen. Ik voelde me snel een met de motor waardoor ik genoeg zelfvertrouwen had om de motor goed in een bocht te leggen. En geloof het of niet, dit was geen enkel probleem. Ik had nergens het idee dat de motor zwaar of lomp aanvoelde. Het stuurgedrag van de 240 kilogram wegende Kawasaki is enorm goed. Ergens is dit natuurlijk wel verklaarbaar. Kawasaki's semi-actieve elektronische veringsysteem (KECS) past zich in real time aan, aan de weg- en rijomstandigheden aan en zorgt voor de ideale hoeveelheid gewenste demping. Dit veringsysteem is volledig naar eigen wens in te stellen en past zich automatisch aan bij verschillende rijmodi’s. Door dit systeem krijg je zowel de soepelheid om in uiteenlopende rijsituaties comfort te bieden, als de stevige demping om sportief rijden te vergemakkelijken. Dit in combinatie met de erg fijn rijdende Pirelli Diablo Rosso III banden zorgde voor een ultieme rijbeleving.
Het Brembo remsysteem van de Z H2 SE omvat Stylema monobloc remklauwen en een Brembo hoofdremcilinder, welke erg goed werken. Ik ben ook hier blij dat Kawasaki gekozen heeft voor een A merk remmen. Dat verdient deze motor niet alleen, maar heeft ze ook nodig om de vele PK’S te kunnen wegremmen. Remmen vanuit hoge snelheden is geen enkel probleem. Het Brembo remsysteem zorgt ervoor dat de motor binnen no time stil staat. Een ander positief punt is dat Kawasaki bij de Z H2 SE gebruik heeft gemaakt van stalen remleidingen.
Dan de clutch assist. De clutch assist vermindert de belasting van de koppelingsveer voor een lichtere bediening van de koppelingshendel, wat helpt tijdens het rijden in stedelijk verkeer. De slipper clutch reguleert de extra belasting bij het terugschakelen, wat resulteert in het voorkomen van een blokkerend achterwiel en meer balans tijdens snel terugschakelen. De Z H2 SE is ook voorzien van een up and down quickshifter. Deze quickshifter deed erg goed zijn werk een bleef geen enkele keer haperen tijdens mijn tweeweekse test.
Aan het einde van elke dag rit pakte ik vaak de snelweg terug naar huis toe. Niet altijd even spannend, maar wel erg comfortabel op de Z H2 SE. Kawasaki's Cruise Control systeem maakt het mogelijk om met een simpele druk op de knop een gewenste snelheid te behouden. Dit is na een dag intensief rijdend erg verlichtend en maakt het cruisen naar huis ook niet vervelend.
Tja, ik wist al dat de Z H2 SE het had, en moest het gewoon testen. Ik heb het natuurlijk over de Kawasaki Launch Control mode. Man, wat is dit fantastisch zeg he! Je activeert het systeem, zet de motor in de eerste versnelling, opent volledig het gas waarna een heerlijk geluid vrijkomt en laat hierna je koppeling schieten. Ik was zelf niet super vaardig in het gebruik van de launch control, maar alsnog ervaarde ik het als een geweldige beleving. Ik heb hier ook nog een aantal filmpjes van gemaakt die ik onder dit artikel met jullie zal delen. Je hoort op deze filmpjes ook het welbekende ‘ dolfijnengeluid ’ dat het superchargeblok produceert.
De Akrapovic uitlaat voldeed aan de euro 5 norm en was voorzien van een ‘E keur’. Ondanks de strenge emissie en geluids- eisen deed het geluid van deze uitlaat niet onder aan de rest van deze motor. De Akra produceerde een diep geluid en kon ook goed janken hoger in de toeren. Naar mijn mening best knap dat deze pijp is goedgekeurd! Goed gedaan Kawasaki!
Zoals je misschien wel door hebt ben ik grote fan van de rijeigenschappen van deze motor. De Z H2 SE heeft me compleet verrast en zelfs aan het denken gezet als toekomstige motor. De beleving en het plezier die deze motor je geeft is overweldigend!

Conclusie
De Kawasaki Z H2 SE 2021 is een fantastische motor. De looks van de motor zijn ook echt naar me toegegroeid. De motor zit en rijdt erg lekker. Je kan er makkelijk langere toertochten mee maken zonder dat je vermoeid raakt doordat de zithouding erg plezierig is. De Z H2 SE heeft verschillende goede rijmodi en elektronica waar je gebruik van kunt maken. De Z H2 SE is een echte blikvanger. Je moet de motor in het echt zien en rijden om er pas een neutraal oordeel over te kunnen vellen. Ondanks de 240 kg is de motor dynamisch en wendbaar. Bochtenwerk is geen enkel probleem. De 200 pk en 137 nm aan koppel zorgen ervoor dat je een aardige adrenaline kick krijgt, als je dit vermogen ook daadwerkelijk allemaal gebruikt. Je kan de motor ook relaxed rijden, de vraag ik alleen of je dat ook doet aangezien de Z H2 SE zo uitdagend speels is! Ik in ieder geval niet…. Ik heb enorm genoten van deze motor en vond het vreselijk jammer dat die ingeleverd moest worden. Zoals ik eerder aangaf, heeft de motor me zelfs aan het denken gezet… en dat gebeurt niet snel! Ik denk dat Kawasaki met de Z H2 SE 2021 model er in geslaagd is om een goede en unieke hypernaked neer te zetten. Petje af!
